کلمات مرده


سرت را قدری بیاور جلوتر تا باز هم آهسته‌تر بگویم:

بهترین دوست انسان، انسان است نه کتاب. کتابها، تا آن حد که رسم دوستی و انسانیت بیاموزند، معتبرند، نه تا آن حد که مثل دریایی مُرده از کلمات ِ مُرده، تو را در خود غرق کنند و فرو ببرند.


تو در کوچه‌ها انسان خواهی شد نه در لابه‌لای کتاب‌ها.


تو در کوه‌ها، در جاده‌ها، و در کنارِ ستمدیدگان واقعی، رسم زندگی را یاد خواهی گرفت نه با غوطه خوردن در آثاری که در اتاقهای دربسته نوشته شده و نویسندگانش هرگز نسیم را ندانسته‌اند و قایقی در تن توفان را...

 

از همۀ اینها گذشته، من عشق کتابی را هم دوست نمیدارم و تسلّط کتاب بر خانه را هم.

 

من دوست ندارم که وقتی برای کاری صدایت می‌کنم، جواب بدهی: "همین صفحه را که تمام کنم، می‏ایم." من از این جواب بیزارم و از آن کتاب که مثل صخره‌ای میان دو عاشق قرار می‌گیرد. می‏فهمی گیله مرد کوچک؟ می‌فهمی؟

 

یک عاشقانه آرام - نادر ابراهیمی


نظرات 9 + ارسال نظر
متین سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 10:10

می فهمی دختر جان؟
می فهمی معتادِ کتاب؟
می فهمی....؟

رهاتر از باد سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 10:23 http://shaghayegh-e-ashesg.blogfa.com

من این کتاب رو خیلی دوست دارم.
با این بخشش هم کاملا موافقم. من خودم سالها فقط کتاب خوندم اما وقتی وارد زندگی با آدمها شدم و پا به اجتماع گذاشتم دیدم دنیا با اون چیزی که تووی کتابهاست خیلی فرق داره و از زندگی با آدمها بیشتر و بیشتر یاد گرفتم تا کتاب.

سین بانو سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 10:45

چه خوب! میشه اینو ایضا تعمیم داد به خیلی چیزای دیگه...! به گودر حتی!

fafa سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 12:42 http://WWW.LONGLIVEAHMAD.BLOGFA.COM

اولش فکر کردم اینا حرفای خودته حتی فکرکردم اون جملهه رو تو به میتن گفتیا... تا رسیدم به خط آخر...

به fafa سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 16:00

حتی برس به کامنت اول...!

سحرگاهی سه‌شنبه 7 تیر 1390 ساعت 17:16 http://sibeman.mihanblog.com/

عالی بود

فیروزه چهارشنبه 8 تیر 1390 ساعت 09:03

خصوصی یه سوال پرسیدم ازت ...

sahar چهارشنبه 8 تیر 1390 ساعت 21:39

aaaaaaaaaaaaalllllllllllllllllllllllllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii bood:)

۱نفر یکشنبه 19 تیر 1390 ساعت 16:22 http://rrm1989.blogfa.com

سلام
وبلاگ قشنگی دارید
من یه وبلاگ ساختم
اگ میشه بیاید و نظرتون و بگید
ممنونم
یاحق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد