روانشناسی شخصیت

 

بحث راجع به مسئله‌ی دل و عقل و کشاکش بین اونها یه بحث تکراریه که قرنهاست ادامه پیدا کرده و هیچ وقت هم به نتیجه‌ی خاصی نرسیده.

این مسئله اونقدر مهمه که باعث شده آدمها رو بر اساس اینکه عقل توی وجود اونها حکومت می‌کنه و یا دل به دو گروه تقسیم کنند. افراد عقل‌گرا و افراد احساس‌گرا. یا به بیان ساده‌تر آدمهای منطقی یا آدمهای احساساتی.

 

اما به نظر من یه دسته‌ی سومی هم وجود داره.

 

آدمهای قانون‌گرا. این جور آدمها نه کاری به احساسات دارن و نه برای اطمینان از درستی یا نادرستی کارهاشون اون رو با عقل می‌سنجن.

برای این دسته آدمها درستی و نادرستی رو فقط یه چیز تعیین می‌کنه: قانون.

اصلاً هم مهم نیست که این قانون از کجا اومده، درست هست یا نه، نتیجه‌ی مناسبی داره یا نه و ...

فقط مهم اینکه نباید یه سر سوزن از قانون عدول کنی.

حالا منظورم از قانون فقط قانون اساسی یا قانونهای وضع شده نیست. منظورم یه سری قوانینی که به صورت پیش فرض توی هر جامعه‌ای و توی هر خانواده‌ای وجود داره. یه چیزایی مثل رسم و رسوم. هنجار و ...

 

تشخیص دادن این سه دسته هم اصلاً کار سختی نیست.

اگه از آدمهای احساساتی بپرسی چرا این کار رو کردی بهت پاسخ می‌دن حس کردم این کار بهتره یا دلم خواست این کار رو بکنم.

آدمهای منطقی در جواب این سوال بهت می‌گن فکر می‌کنم این کار درسته.

و آدمهای قانون‌گرا می‌گن باید این کار رو انجام می‌دادم.

 

معمولاً توی رابطه‌ی این سه گروه با هم افراد قانون‌گرا و عقل‌گرا یه جوری می‌تونن با هم کنار بیان.

افراد عقل‌گرا و احساساتی خیلی وقتها رفتارهای همدیگه رو قبول ندارن و این مسئله می‌تونه بینشون تنش ایجاد کنه.

و بدتر از همه رابطه‌ی افراد احساساتی و قانون‌گراست که معمولاً هیچ جوری به سازگاری منجر نمی‌شه. چون معمولاً احساسات آدمها تابع هیچ قانون و تبصره‌ای نیست.

 


پ.ن۱: این مطلب هیچ پایه و اساس علمی ندارد و  تنها براساس تجربیات شخصی نگاشته شده است.

پ.ن۲: من یه آدم احساساتیم که دور و برم پره از آدمهای قانون‌گرا!

 

نظرات 10 + ارسال نظر
بریر حسینی سعادت شنبه 14 اردیبهشت 1387 ساعت 00:11 http://www.mytimes.blogfa.com

سلام
خوبین زن و شوهر؟
ببین وبلاگت خیلی داره خوب پیش میره. خوشم اومد کلا..
خیلی ریلکس و ولو مینویسی و مشخصه که کلا ابتدا تایپ میکنی بعد فکر.
ولی این اجتماعی نویسی هم عالمی داره برای خودش. و کلا بانمکه!!!!!
قالب وبلاگت هم خیلی سبک و آرامش بخشه که برخاسته از جنس لطیف زنانست فکر کنم. بی خیال. فعلا بای

:O

متین شنبه 14 اردیبهشت 1387 ساعت 01:43 http://baadbadak.blogsky.com

با 92% از حرفات موافقم. 4% از مخالفتم بر می گرده به بحث "آدمهای موقعیتی" که توی هر موقعیتی بنا به شرایط یه نوع رفتار (احساسی، معقول و قانونمند) از خودشون نشون می دن، که دسته بزرگی از آدمها این طورین. گاها پشت پرده این آدمها نوعی حسابگری دیده می شه. برحسب نوع منفعتی که در شرایط مختلف بهشون ممکنه برسه، آدمهای فول احساسی، فول معقول و یا فول قانونمندی می شن.
4% از مخالفتم هم بر می گرده به کنار اومدن آدمهای قانون گرا و عقل گرا. آدمهای عقل گرای واقعی معمولا خودشون رو از قانون بالاتر می دونن و ثابت بودن قوانین و متغیر بودن شرایط زندگی - و به قولی صفر و یکی بودن قوانین و فازی بودن زندگی- معترشن. اونا معتقدن قانون باید یه انعطاف عاقلانه داشته باشه که در بیشتر موارد اینطور نیست. به همین خاطر فکر می کنم آدم عقل گرا گاها با آدم احساساتی بیشتر می تونه کنار بیاد تا با آدم قانون گرا. علتش هم اینه که توی قانون جایی برای احساس وجود نداره، ولی عقل احساس رو میشناسه. چون می تونن با هم همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشن.
ببخشید کامنتم خودش یه پست شد!

دیگه قرار نشد تو هم با من مخالفت کنی! حتی ۴٪

babak شنبه 14 اردیبهشت 1387 ساعت 01:55 http://p

بسم الحق

دوست گرامی سلام
ما داریم یه سایت راه می اندازیم برای ارائه خدمات و اطلاعات تخصصی در زمینه مسائل بهداشتی ، تندرستی و پزشکی . ممنون میشیم اگه یه سر بزنید و پرسشنامه نظرسنجی رو تکمیل کنید . اگه به سایر دوستان هم خبر بدین که عالی میشه .
ضمنا به 23 نفر از دوستانی که پرسشنامه رو تکمیل کنند یه اشتراک یک ماهه نامحدود اینترنت شاتل تقدیم میشه .
حق همراه

ما اینترنت نامحدود شاتل دوست داریم. اما اگه ADSL می‌دادین بهتر نبود؟

در ضمن خدمت رسیدیم تشریف نداشتید.

روح زایی شنبه 14 اردیبهشت 1387 ساعت 08:33 http://roohzaee.persianblog.ir

سلام دوست عزیز
خوشحال میشم به من سر بزنی.
منتظر حضور سبزتم.

می رسیم خدمتتون

سایه شنبه 14 اردیبهشت 1387 ساعت 09:01 http://raahetaze.persianblog.ir

فکر میکنم همین طوره که گفتی

به به! به به!

گستاخ شنبه 14 اردیبهشت 1387 ساعت 10:56 http://gostakhi.blogsky.com

توی نمایشگاه رفته بودی توی دستای بچه ها ! با شعار های مختلف ! یکیتون رو هم من ترکوندم ! محکم تر از بادبادک نمیتونستی باشی ؟

شوخی بود !
جان من بیا فقر فرهنگی رو ببین !

اون بادکنکه که نازکه پسر! من بادبادکم...

آبینه شنبه 14 اردیبهشت 1387 ساعت 11:21

نظر خاصی ندارم عزیز جون... خواستم سلامی کرده باشم

جواب سلامم که واجبه. پس سلام

تینا شنبه 14 اردیبهشت 1387 ساعت 11:27 http://asemoone-tina.persianblog.ir

مستانه جان... خیلی وقته که میخونمت... تو جریان داستان زندگیت هستم و حتم دارم که خوشبخت میشی... احساس از جنس آبه و برای همین راهشو از دل سخت ترین سنگها پیدا میکنه... پس باز هم مطمئنم که موفق میشی

ممنون از مهربونیت

صبا یکشنبه 15 اردیبهشت 1387 ساعت 08:33 http://www.sabadoost.blogfa.com

سلام مستانه جون
ممنون که نظراتمو پاک میکنی.

من نظراتتو پاک نکردم صبا.
شاید درست ارسال نشده عزیزم

تقویم صبورا یکشنبه 15 اردیبهشت 1387 ساعت 09:37 http://saboorajanam.persianblog.ir

سلام مستانه جونم
خوبین شما
چه جالب ...منم با نظرتون راجع به این دسته بندی موافقم
راستی چه لوگوی خوشملی

لوگو؟ چی هست؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد