پایان تلخ الی...


درباره‌ی الی رو دیدیم. دوبار. (درسته که اصفهانیم و خسیس ولی اصفهانیا یه خصوصیت مهمتر هم دارن و اون اینکه به شدت اهل فرهنگ و هنرند)


خیلی قشنگ بود. خیلی. حسها رو خیلی خوب منتقل می‌کرد. با اینکه من اینور پرده بودم و سپیده و بقیه اونور پرده ولی هم حس شادی و سرخوشی اولش کاملا به من منتقل شد و هم اضطراب و نگرانی و تب و تاب بعدش.


نقد و بررسی که در موردش زیاد نوشته شده. اما خیلی دوست دارم نظرتون رو راجع به آخرش بدونم! آخه می‌دونین من هیچ جوری نمی‌تونم باور کنم که (اگه فیلم رو ندیدین این تیکه آبی رنگ رو نخونین) نمی‌تونم باور کنم که الی برای نجات آرش به آب زده باشه و غرق شده باشه. چون الی بعد از اینکه نخ بادبادک رو داد به بچه و قبل از اینکه آرش بره توی آب به بچه‌ها گفت من باید برم. این یعنی خودش تصمیم گرفت که بره. یعنی آگاهانه رفت. به نظر من الی موقعی که داشت بادبادک هوا می‌کرد موقعی که آزادی و رهایی بادبادک رو دید تصمیم گرفت که خودش رو از وضعیتی که داره آزاد کنه. حتی اگه شده با یه پایان تلخ.‌


یه نکته‌ی جالب دیگه که کیوان راجع به درباره این فیلم نوشته این بود که فرهادی چه جوری موسیقی تیتراژ‌ پایانی فیلم رو انتخاب کرده. توی یه مصاحبه فرهادی گفته:


یک اتفاق دیگر زمانی بود که داشتم برای موسیقی تیتراژ آخر فیلم، قطعات مختلفی را گوش می‌دادم. از اول این تصمیم را داشتم که فقط در تیتراژ آخر، موسیقی داشته باشم و راجع به این قضیه با چند آهنگساز هم مشورت کردم. سی‌دی‌‌های زیادی می‌گرفتیم و یکی از کارهای هر شب من این بود که انبوهی قطعه گوش میدادم برای انتخاب موسیقی آخر فیلم. یک شب بالاخره به نظرم آمد که یکی از قطعه‌ها، همانی است که می‌خواهم. همان حس را میدهد و می‌توانم انتخابش کنم. اصلاً نمی‌دانستم اسم قطعه چیست، کار کیست و از کجا آمده. به دستیارم گفتم برود و از روی قاب و جلد سی‌دی‌‌ها اسم این قطعه را پیدا کند و به من بگوید. رفت و خواند و... حدس میزنی اسم این قطعه چه بوده؟ اسم این قطعه هست "ترانه‌یی برای الی / Song for Eli" قطعه‌یی است ساخته یک آهنگساز آلمانی به نام آندره یا آندریاس باور که الان روی تیتراژ پایانی فیلم است.



بعد از درباره‌ی الی "شهر زیبا"ی اصغر فرهادی رو هم دیدم. به نظر من اونم خیلی قشنگ بود و البته اونم یه پایان کاملاْ باز داشت که باعث می‌شد تا چند دقیقه همین جوری مبهوت زل بزنی به صفحه تلویزیون و منتظر بقیه‌اش باشی. "رقص‌درغبار"ش رو هم پیدا کردم و منتظر یه فرصت مناسبم که اون رو هم ببینیم.



اما توی گیر و دار این همه فیلم خوب و ارزشمند خواهر متین فیلم اخراجی‌های2 رو هم بهمون داد! جدا باورم نمی‌شه فیلم از این مسخره‌تر و مزخرفتر هم پیدا بشه!‌ اصلا هم کاری ندارم کارگردانش کیه! ولی از سر تا ته این فیلم هیچی جز مسخره‌بازی ندیدم. یعنی من نمی‌فهمم ده‌نمکی چه جوری روش می‌شه بگه من با این فیلم دینم رو به رزمنده‌ها ادا کردم. واقعا چه جوری روش می‌شه؟


نظرات 23 + ارسال نظر
قله نشین چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 09:18 http://www.bluemountain.blogfa.com

سلام دوست خوبم
صبح شما بخیرهمسفر
میدونم کمی زوده اما به دلیل اینکه میخوام یه ده روزی برم مسافرت
دیگه از الان برنامه ختم قران اینترنتی ماه رمضون رو راه انداختم
خواستم ببینم اگه حاضری بسم الله[گل]

رضا چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 09:31

من که دست به فیلم دیدنم فوق العاده هست... فرصت نمی کنم اصلا... ولی حتما می رم دنبال درباره الی... با این تعاریفی که کردین حتما باید جالب باشه
مثلا دارم لاست رو نگاه می کنم... با این وضعی که دارم ادامه می دم امیدوارم دو ساله تمومش کنم... البته به شرطی که دوباره تولید نکنن
درباره اخراجی ها نگفتین ۱ یا ۲.... اگه منظورتون ۱ باشه اونوقت اگه ۲ رو نگاه کنین با تمام وجودتون معنای مسخره بودن رو درک می کنین... شاید هم ۲ رو دیدین که انقدر متاسف شدین

این پستتون خیلی جالب بود
ممنون

قله نشین چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 09:34 http://www.bluemountain.blogfa.com

سلام
ببین مثل پارسال هر کی بخواد ۵جز بهش میرسه ها
اگه میخوای بگو ۵تا بذارم؟

معلمی از بهشت چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 10:05 http://soular.blogfa.com

مستانه جان یک سالگی عاشقیت رو تبریک می گم.صدو بیست ساله بشه. از بابت لطف خواهرانه ات هم ممنون. هنوز فرصت نکردم برم این فیلم رو ببینم.

گلدونه ی مزدوج شده چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 10:07 http://gharibe0001.blogfa.com

دقیقا! منم همینو میگم! منم میگم خودش رفت تو آب!

............................

آها...یادم اومد من باید رقص در غبار رو میدیدم اشتباهی دوباره نشستم شهرزیبا رو دیدم...

موزیکش خیلی مربوطه به حس ِ الی... ولی دوست داشتم قبلا یه بار بدون ِ فیلم گوشش میکردم ببینم بدون ِ پیش زمینه ی فیلم چه حسی بهم میده؟

fafa چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 10:26 http://www.longliveahmad.blogfa.com

عالی عالی عالی ارزش چندباره دیدن رو داره درباره الی... اونم تنهایی که قشنگ بری تو بحر فیلم... شاهکار بود تو این فیلمایی که اخیرا دیدم..

روناک چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 10:28

من پست آخرم در همین مورده اگه خواستی بخون
مستانه جان من شک دارم تو اصفهانی باشیواسه اینکه تو یه خصوصیت مهم و اساسی رو نداری
در گیر ظواهر و چشم هم چشمی نیستی اصلا
لا اقل این طور که من فهمیدم

خیلی خوشم میاد ازین ویژگیت

مریسام چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 10:32

واجب شد برم این فیلم رو ببینم.
منم که خساساتی در تو ندیدم

بانو چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 10:57 http://lanuit.blogfa.com

من هم می گم که خودش رفت ولی حس خودکشی هم بهم می ده.
در بعضی نقدها هم نوشته اند که اون جنازه ای که نشون دادن جسد الی نبوده

مجی چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 10:58 http://albumezendegi.blogfa.com/

ما سینمایی که رفتیم به قدری بد بود که وسطاش صدا قطع می شد ولی انقدر فیلم جذاب بود که از هیچکس صدای اعتراض در نیومد همه همچنان مبهوت مونده بودن
در مورد اخراجیها هم باهات موافقم فکر نمی کنم درپس اون همه کشته و ویرانی ناشی از جنگ این همه خنده وجود داشته باشه. پس جنگ این شکلی بود و ما بیخودی از آژیر قرمز می ترسیدیم

فیروزه چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 11:23

سلام ...
متاسفانه هنوز نتونستم ببینمش ... ایشالا فردا یا پس فردا ...
پریشب به همین سادگی رو دیدم ... دیدیش؟!

فیروزه چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 11:28

اخراجی ها هم که .................
متاسفم برای ده نمکی که خودش رو کارگردان میدونه!!!!!!! ...
و متاسفم برای هنر یشه هایی که کارنامه هنریشون رو با این کار خراب کردن!

رها چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 13:25

با فیلم میونه خوبی ندارم . اما انقدر تعریف این فیلمو شنیدم که فکر می کنم باید برم و ببینمش :)

شهره چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 13:28 http://http://kocheyezendegi.blogfa.com/

منم از شهر زیبا خیلی خوشم اومد و وقتی ۲ بار دیدمش ،دوست داشتم بار سوم هم...
اما رقص در غبار رو ندیدم.این فیلم درباره الی رو باید ببینم خیلی تعریفش رو میکنند.
در ضمن به نظرم اخراجی های ۲ بهتر از ۱ بود من که اصلا به خاطر بچه ها خصوصا اون فیلم رو دوست نداشتم.

فلفل بانو چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 13:31

با نظرت درباره اخراجی ها ۲ کاملا موافقم افتضاح بود سرو ته نداشت
ولی یه کاری کرد که یه عالمه آدم رفتن دیدن
تازه من اینجا ( تو شرکت )‌میگفتم فیلمش مزخرف بود دیدم همه میگفتن نه خوبه !!

هانیه چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 14:02 http://aztobato.persianblog.ir

تاثیر تراژیک فیلم فقط با این آخر گذاشته می‌شد... الی رها شد ولی از این دنیا... این دنیای پر از دروغ و خودخواهی... راستی به شدت در مورد اخراجی‌ها باهات موافقم. به قول بابام حیف اون شش میلیارد!

ممو چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 16:57

الی مطمئنا خودکشی کرد
.این سبک فیلمهای امروزیه که آخرش یه ساسپنشن(تعلیق عمیق) داره و نتیجه گیری داستان رو به عهده بیننده می زاره.
الی هر چه که بود خیلی شجاع بود.
برای اولین بار حس فیلمی که دیدم هنوز تو تنم مونده...

جـ ـیـ ـمـ الـ ـفــ چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 18:33 http://jimalef.wordpress.com

من فیلم رو ندیدم ، کاش توی کامنت ها هم بچه ها چیزی نمی نوشتند ! من الان فکر کنم یه چیز اصلی داستان رو فهمیدم
ممنون که سر زدی

... چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 23:56 http://www.farzanebagheri.blogfa.com

فریاد به فریاد بیفزاى، که وقت است

در یک نفسِ تازه اثرهاست، اثر شو

ایرانىِ آزاده! جهان چشم به راه است

ایران ِکهن در خطر افتاده، خبر شو

... چهارشنبه 24 تیر 1388 ساعت 23:57

گویا نماز جمعه این هفته با حضور خاتمی و موسویه... اینبار این نماز جمعه مثل قبل نیست که حضور مردم به نفع خودشون تموم شه... دقیقا نقطه مقابله... به نظرم کمترین خطر و بیشترین بازدهی رو داره... میشه تششیع جنازه نمادین شهدای اخیر رو هم انجام داد... حتی اگر دوستان میتونند از شهرستان بیان...

رضا پنج‌شنبه 25 تیر 1388 ساعت 08:11 http://minoanking.com

این فیلم یک پایان غیرقطعی داره. در نمای جسد یک شباهتهایی با الی وجود داره ولی نمیدونی که الی هست یا نه. رفتن نامزد الی در جاده هم با کیفش همین طور. نمیدونی داره کجا میره. چون فیلم با اینکه اسمش درباره الی ولی درباره الی نیست. درباره بقیه آدمهایی ه که الی باعث میشه یک نگاه دوباره به خودشون بندازن

ت ت پنج‌شنبه 25 تیر 1388 ساعت 23:53 http://i-am-happy.blogfa.com

منم دوبار دیدمش !

یلدا چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 11:29 http://sibzamini-dagh.blogfa.com

من هم به موردی که گفتی فکر می کردم موقع دیدن فیلم. زیباتر از همه بازی گرفتن از تک تک اونها بود که مثل همیشه باعث شد به فرهادی ایمان بیشتری بیارم. . نکته ی خیلی خوبی گفتی. راجع به صحنه ی آخر هم در وبلاگم نوشته ام. به نظر من اون صحنه فلسفه ی فیلم و نشون میده. گیر کردن ماشین در اون ساحل... انگار گیر کردن آدمها بین انسانیت و پنهان کاریه..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد